Geschiedenis

van IJsboerke

sinds 1935

geschiedenis

1935

Staf Janssens is 15 jaar. Op een kruiwagen monteert hij een tonnetje met 6 liter ijs, door zijn ouders thuis gemaakt. Hij gaat langs bij de buren in Tielen - met succes! De ijsronde van Staf groeit met de dag. Na een tijd is heel het dorp gek op 't IJsboerke. Waar Staf langskomt, is het feest. Stafs kruiwagen wordt al snel ingeruild voor een bakfiets, de bakfiets voor een brommer, de brommer voor een bestelwagentje ... IJsboerke boert goed!


geschiedenis

1956

IJsboerke uit Tielen krijgt steeds meer fans! Onze schepijswagens rijden verder en verder om iedereen te laten genieten van het lekker ijs. In de Limburgse mijnen doet IJsboerke gouden zaken.


geschiedenis

1962

Er is zoveel vraag naar het ijs van IJsboerke dat er een grote bedrijfshal moet gebouwd worden. Die is net op tijd klaar, want kort daarna verovert IJsboerke Antwerpen. In een klap krijgt het bedrijf uit de Kempen er duizenden nieuwe fans bij.


geschiedenis

1968

Bijna elk Belgisch gezin heeft een diepvriezer. Dat opent nieuwe perspectieven! In Denemarken, het mekka van roomijs, leert Staf Janssens de nieuwste technieken kennen. Schepijs maakt plaats voor diepvriesroomijs dat lekker lang houdbaar is.


geschiedenis

1977

Het ondenkbare gebeurt: de hele productieafdeling brandt af. IJsboerke blijft echter niet bij de pakken zitten en investeert meteen in een nieuwe, moderne fabriek.


geschiedenis

1979

IJsboerke sponsort een wielerploeg en wordt bekender dan ooit. De renners eten niet alleen graag ijs maar rijden ook erg goed. IJsboerke wint enkele etappes in de Ronde van Frankrijk, en ook de Ronde Van Vlaanderen prijkt op het palmares!


geschiedenis

1995

De wereld duikt voor enkele jaren in een diepe economische crisis. Da's natuurlijk slecht nieuws voor een luxeproduct als ijs. Maar IJsboerke overleeft, herstructureert en leeft weer op - tot grote opluchting van de vele fans van IJsboerke!


geschiedenis

1997

IJsboerke wordt opgenomen in de Nationale Portefeuille Maatschappij, een sterke aandeelhouder. Dat geeft het bedrijf nieuwe impulsen.


geschiedenis

2001

Nieuwe eeuw, nieuwe aanpak! IJsboerke automatiseert zijn huis-aan-huisverkoop. De computer stippelt voortaan de routes van onze koelwagens optimaal uit en houdt de voorraad perfect bij. Duizenden families genieten thuis van supervers en superlekker ijs.


geschiedenis

2004

Hoe maakt IJsboerke zijn lekker ijs? We nemen voor de eerste keer deel aan de Open Bedrijvendag. Het werd een ongelooflijk succes! 25.000 bezoekers komen een kijkje nemen en zien dat IJsboerke het weer goed doet. En natuurlijk: een ijsje voor iedereen!


geschiedenis

2005

Studio 100 en IJsboerke slaan de handen in elkaar, tot groot plezier van alle kinderen. Hun favoriete helden krijgen een eigen ijsje: Piet Piraat en Bumba. Keilekker! De familie van IJsboerke wordt een pak groter met de overname van Mio, de bekende Belgische ijsfabrikant uit Luik. Europa, here we come!


geschiedenis

2007

Door de overname van het West-Vlaamse Artic blijft IJsboerke groeien. De groep BIG telt nu drie heerlijke merken: IJsboerke, Mio en Artic.


geschiedenis

2008

De samenwerking met Studio 100 is erg succesvol. Kinderen kunnen er maar niet genoeg van krijgen. Dat smaakt naar meer! IJsboerke trakteert zijn jonge fans nu ook op ijsjes van Mega Mindy en Het Huis Anubis.


geschiedenis

2009

Het is zover we verruimen ons gamma met twee grote Belgische namen: peperkoekbakker Vondelmolen en boterwafelspecialist Jules Destrooper. Ook de kinderen worden opnieuw verwend met Amika-ijsjes van Studio 100.


geschiedenis

2010

Er wordt gefeest, het 75 jarig bestaan van IJsboerke is een feit! Dat wordt gevierd met extra ijsjes. Het Orangina sinaasappelwaterijsje is een feit. Door de komst van Josje bij K3, verwelkomen wij haar ook in ons gamma.


geschiedenis

2012

Wie écht leeft, wil écht roomijs. Onze nieuwe slogan zegt wat échte liefhebbers al sinds 1935 weten. Dat IJsboerke verse room gebruikt, en geen roomvervangers. Omdat we weten dat Belgen fijnproevers zijn, en geen genoegen nemen met minder.


geschiedenis

2013

Werner van Springel en Peter Janssen van Glacio redden BIG en het IJsboerke. Glacio heeft als overnemer van IJsboerke heel wat troeven. Niet in het minst haar internationale ervaring en netwerk, ontwikkeling van vernieuwende ijsspecialiteiten, in house engineering, strak georganiseerde productieprocessen en de uitzonderlijke hoge aandacht voor voedingshygiëne. De gecombineerde expertises van Beerse en Tielen vormen onontbeerlijke bouwstenen voor de nodige groei. Door de overname van IJsboerke verbreedt Glacio haar assortiment. Denk aan de hoorntjes en ijsjes op stokjes en tussen koekjes.


geschiedenis

2014

Op het nieuwe logo blijft het ‘IJsboerke’ het uithangbord. De bergen zijn verdwenen en het logo is meer open dan vroeger. Zo willen we ook dichtbij onze klanten staan. Onze ijsboer is nu druk aan het werk: hij bereidt zijn roomijs op een passionele manier. We blijven een Belgisch, authentiek en kwaliteitsvol product, dat met respect voor de traditionele waarden lokaal wordt vervaardigd.


geschiedenis

2015

IJsboerke wordt 80 jaar en dat moet gevierd worden! Er wordt een grote Open IJsboerke Dag georganiseerd en gunnen iedereen een kijkje in de productie. Uiteraard mag er ook geproefd worden :-) Een aantal nieuwe co-brandings worden in het vaste assortiment opgenomen. Zo vertaalden IJsboerke en Leonidas de befaamde Manon praline naar een ijskoude versie op een stokje en introduceerden ze de authentieke IJsboerke Vanille roomijs met echte Luikse siroop! Mmm…een lekkernij! Vanaf april wordt IJsboerke de exclusieve ijspartner van ZOO/Planckendael en lanceren ze later op het jaar een pinguïnijsje in co-branding met deze twee dierenparken.


authentic

De beroemde volle zachte smaak, dankzij onze Belgische traditie en vakmanschap

Vind je ons ijs ongelooflijk lekker? Da's geen toeval. Voor IJsboerke is alleen het beste goed genoeg. Sinds het prille begin - in 1935 - bereiden we ons roomijs met natuurlijke grondstoffen en dagverse room. Roomijs van IJsboerke bevat meer dan 25% room. Dat is meer dan de wettelijke verplichte 20%. Maar we zijn ook passioneel bezig met vernieuwing. Daardoor hebben we voor elk wat wils.


80 jaar IJsboerke

In 1935 had Tielenaar Staf Janssens het lumineuze idee om met zijn kruiwagen van deur tot deur ijs te verkopen. Die kruiwagen evolueerde naar een bakfiets en nadien naar enkele camionetten. IJsboerke werd een sterk en geliefd merk waarmee waarschijnlijk ook jij opgroeide. Een goesting naar 100% Belgisch roomijs die blijft plakken!

#ijsboerke

Hou me op de hoogte

Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe aanbiedingen? Schrijf je dan hier in op onze nieuwsbrief.